fbpx
Ziemniaki smażone z za’atarem

14 stycznia 2021

Ziemniaki smażone z za’atarem

Czy ziemniaki tuczą? Tylko wtedy, gdy będą skąpane w gęstym, mięsno-śmietanowo-mącznym sosie lub, gdy usmażysz je w dużej ilości tłuszczu (ach, te frytki! dlatego ja często robię wersję pieczoną). Prawda jest taka, że kalorii w ziemniakach jest niewiele, a dokładniej ok. 60-70 kcal w 100 g.

Możesz jeść nawet… ziemniaki smażone na patelni, tylko kontroluj ilość oliwy/masła (polewanie na oko zwykle źle się kończy dla ostatecznej kaloryczności dania). Ja uwielbiam smażone ziemniaki, mogę je jeść bez niczego więcej, chociaż czasami kombinuję. I dzięki temu dziś mam dla ciebie przepis na ziemniaki z patelni z za’atarem.

Za’atar to mieszanka sumaku, prażonych ziaren sezamu oraz ziół typu tymianek, oregano. Przyprawa ta jest typowa dla kuchni Bliskiego Wschodu i mój dzisiejszy przepis jest prostym sposobem na to, aby się z nią zapoznać (nie martw się, obecnie wcale nie jest to trudnodostępny towar, znajdziesz go w każdym większym markecie).

No dobra, a jak jeść takie ziemniaki smażone z nutką egzotycznego smaku? Jeśli uwielbiasz je tak jak ja, zjedz je solo. Możesz zrobić do nich sos na bazie jogurtu greckiego, czosnku i za’ataru. Takie ziemniaczki to oryginalny dodatek do obiadu, a także do sałatek, zwłaszcza tych zimowych.

Ilość porcji: 2

Czas przygotowania: 20 min

Kalorie: 328 kcal

Składniki na ziemniaki smażone

ziemniaki z patelni - Przygotowanie

  1. Ziemniaki pokrój w ćwiartki. Ugotuj lub użyj ziemniaków, które zostały ci z obiadu/kolacji/innego posiłku – muszą być dobrze wystudzone. A kiedy ziemniaki są ugotowane? Gdy widelec łatwo w nie wchodzi. Ja wolę tę metodę, niż gotowanie z zegarkiem, bo sporo zależy od wielkości warzyw itp.
  2. Na patelni rozgrzej łyżkę masła. Podsmażaj ziemniaki, mieszając co jakiś czas, przez ok. 10-15 min – aż będą rumiane z wierzchu.
  3. Po tym czasie dodaj drugą łyżkę masła, posyp ziemniaki za’atarem. Smaż jeszcze ok. 1 min.
ziemniaki smażone

Ziemniaki bez obierania – czy można jeść skórkę z ziemniaka?

Zauważ, że w moim przepisie nie ma nic o tym, żeby najpierw obrać ziemniaki, i nie jest to błąd. Ja preferuję ziemniaki w mundurkach, czyli po prostu w skórce. Dlaczego? O tym za chwilę.

Najpierw śpieszę z informacją, że skórkę z ziemniaka można jeść. Co więcej! Pod nią znajduje się największa ilość błonnika, zapewniającego sytość. Oprócz tego skórka z ziemniaka jest bogata w witaminę C, wapń, żelazo itp.

Oczywiście, ziemniaki w mundurkach trzeba wcześniej dokładnie umyć, wyszorować – można kupić do tego specjalną szczotkę, choć ja sobie radzę bez niej.

A czemu nie obieram ziemniaków? Bo mi się nie chce. Kiedyś wspominałam, że w dzieciństwie byłam do tego ciągle angażowana i mam wstręt do dziś do tej czynności. Odkąd dowiedziałam się, że skórkę z ziemniaka można jeść, nastała dla mnie nowa era. Dodatkowym plusem jest to, że pieczone lub smażone ziemniaki ze skórką ładnie się przypiekają.

Dania z ziemniaka – jak wykorzystać ziemniaki, które zostały z obiadu?

W tym przepisie polecam, aby wykorzystać ziemniaki, które zostały z obiadu (są już ugotowane, więc masz mniej pracy, a do tego nic się nie marnuje – same korzyści). Oprócz tego mam jeszcze kilka takich propozycji, dzięki którym wstąpisz na drogę zero waste.

Potrawy z ziemniaków, które można przygotować na bazie już ugotowanych warzyw, to:


Te przepisy mogą Ci się spodobać

Shot z imbiru i kurkumy

Shot z imbiru i kurkumy

Chcesz poznać prosty sposób na wzmocnienie odporności? Sprawdź, jak zrobić shot imbirowy. Imbir, kurkuma i miód to trzy magiczne składniki o właściwościach przeciwzapalnych i antybakteryjnych – zobacz, jak je połączyć w prosty shot na odporność.

Placki ziemniaczane

Placki ziemniaczane

Masz ochotę na chrupiące placki ziemniaczane, ale… rzadko Ci wychodzą? Przygotowałam kilka wskazówek, dzięki którym powinno Ci się udać! Sprawdź podstawowy przepis na placki ziemniaczane.



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.