Chłodnik z cukinii

10 sierpnia 2019

Chłodnik z cukinii

Mój Piotrek oraz jego babcia uprawiają ogródek i jak co roku, rosną w nim olbrzymie cukinie. I osobą, która w głównej mierze je dostaje, jestem oczywiście ja. Tym sposobem od dwóch tygodni mamy „cukiniowy tydzień”.

Były już ciasteczka z cukinią, placuszki z cukinią, chlebek cukiniowy (ten niestety okazał się nieudany i nie dało się go zjeść), wegetariański tex max, no i nareszcie przyszedł czas na zupę. W zeszłym roku robiłam już krem z cukinii, dlatego tym razem mój wybór padł na chłodnik. Dość nietypowy, bo… z pieczonej cukinii.

Ale jak się okazało, takie połączanie jest przepyszne, a zupa jeszcze bardziej delikatna. Będzie idealna dla osób, które mają wrażliwy żołądek oraz dla dzieci. A jeśli maluchy nie przepadają za zupami na zimno, zawsze można ją podgrzać.

U mnie taka zupka jest idealna na kolację lub… śniadanie. Tak, tak, jem zupy na śniadanie. Kiedyś wydawało mi się to dziwne, ale jak się okazuje – to idealna propozycja. Szczególnie zimą, bo wtedy taki posiłek rozgrzewa już z samego rana. Choć oczywiście w przypadku chłodnika nie będzie mieć to racji bytu.

Ilość porcji: 2

Czas przygotowania: 40 min

Kalorie (na porcję): 319 kcal

Składniki

  • 1,2 kg cukinii
  • 500 ml bulionu
  • 1 łyżka oliwy
  • sól, pieprz

Przygotowanie

  1. Rozgrzej piekarnik do 180 stopni, funkcja góra-dół.
  2. Cukinię pokrój w grubsze talarki. Rozłóż na blasze wyłożonej papierem do pieczenia, skrop oliwą.
  3. Cukinie piecz przez 30 min.
  4. Doprowadź bulion do wrzenia. Dodaj do niego upieczoną cukinię, dopraw solą i pieprzem.
  5. Zblenduj zupę na gładką masę, wystudź.
  6. Przed podaniem schłódź zupę w lodówce przez 2 godziny.

PS. Jeśli chcesz podkręcić smak zupy, to zamiast ją piec, przy najbliższej okazji wrzuć cukinię na grilla.

Zupa krem z cukinii
Chłodni kz cukinii

Cukinia – właściwości, wartości odżywcze

Cukinię można przygotowywać na wiele różnych sposobów, o czym za chwilę się przekonasz. To, co z pewnością niektórych ucieszy, to wartość energetyczna – w 100 g cukinii jest zaledwie 21 kcal! A dodatkowo warzywo to nie ma w sobie prawie wcale tłuszczu (zaledwie 0,40 g w 100 g), a także świetnie nawadnia.

No dobrze, a jakie są jej wartości odżywcze? Przede wszystkim jest lekkostrawna, mogą ją jeść na surowo nawet osoby posiadające delikatny żołądek. Zawiera sporo witaminy C, magnezu, żelaza i potasu. Odkwasza organizm, reguluje proces trawienia.

W dzisiejszych czasach niezwykle ważne jest to, że w cukinii nie odkładają się metale ciężkie. Bez obaw można ją więc uprawiać nawet na ogródku znajdującym się w dużym mieście. Jest też jednym z pierwszych warzyw, jakie wprowadza się niemowlakom.

Jadalne są również kwiaty cukinii – podaję przepis na ich smażoną wersję, faszerowaną ricottą.

Jak przygotować cukinię?

No dobrze, a jak przygotowywać cukinię? Można to zrobić tak naprawdę na wiele różnych sposobów. Kilki inspiracji znajdziesz na początku wpisu. A co oprócz tego? Wiele osób uwielbia pieczoną, faszerowaną cukinię – aczkolwiek ja za nią nie przepadam, ponieważ jest zbyt rozmiękła. Za to często robię z niej makaron (wystarczy do tego obieraczka julienne), a także jem na surowo – w sałatkach lub na kanapce.

Pyszne są cienkie, grillowane lub pieczone plastry cukinii. Jak się spieką, to są trochę jak chipsy, tylko o wiele zdrowsze. Z cukinii można również zrobić frytki.

Warzywo to jest także idealnym dodatkiem do wszelkiego rodzaju gulaszy czy dań kuchni azjatyckiej (np. sos słodko-kwaśny z jej dodatkiem jest obłędny).


Przepisy, które mogą Ci się spodobać

Syrniki, placki z twarogu

Syrniki, placki z twarogu

Znudziły Ci się kanapki na śniadanie? Sprawdź przepis na syrniki, czyli pyszne placuszki twarogowe z rodzynkami i wanilią. Zrobienie placuszków o smaku sernika zajmie Ci 15 min!

Ziemniaki Hasselback

Ziemniaki Hasselback

Chcesz się dowiedzieć, dlaczego ziemniaki Hasselback mnie rozczarowały? Sprawdź przepis na ziemniaki z piekarnika i zobacz co myślę o ich szwedzkim sposobie przyrządzania.



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


[wp-rss-aggregator]