Jak ugotować kaszę jaglaną?

8 kwietnia 2019

Jak ugotować kaszę jaglaną?

Gotowanie kaszy jaglanej

Przygotowanie kaszy jaglanej

Kasza jaglana na wodzie

Przygotuj 1 porcję kaszy jaglanej oraz 2 porcje wody.

Wsyp kaszę do garnka i praż ją przez kilka minut na małym ogniu – zwykle wystarczą 2-3 minuty, przy czym warto kaszę kilka razy przemieszać. Po tym czasie powinien wydobyć się delikatny, orzechowy aromat.

W międzyczasie ugotuj wodę. Zalej podprażoną kaszę wrzątkiem i gotuj całość, aż ziarenka wchłoną całą wodą. Nie mieszaj ich w tym czasie, ponieważ będą się sklejać – stosując się do tych wskazówek, uzyskasz sypką kaszę.

Kasza jaglana na mleku

W podobny sposób możesz ugotować kaszę jaglaną na mleku. Gdy stosujesz mleko roślinne, zachowaj te same proporcje.

Natomiast gotując kaszę na mleku roślinnym, dodaj 1 porcję mleka i 1 porcję wody.

Gotowanie kaszy jaglanej - wskazówki

Ten sposób gotowania kaszy jaglanej u mnie się najlepiej sprawdza. Jest znacznie szybszy, niż przepłukiwanie kaszy gorącą i ciepłą wodą, a sprawia, że ziarenka są pozbawione goryczy, nie sklejają się.

Dodatkowo, dzięki temu, że kasza jaglana zalewana jest gorącą wodą, nie traci swoich właściwości rozgrzewających.

Natomiast jeśli planujesz ją zblendować na gładką masę, zawsze rób to zaraz po ugotowaniu, ponieważ wtedy będzie łatwiej. Ja do tego używam blendera z Kenwooda o dużej mocy, lecz jeśli masz słabszy sprzęt, lepiej będzie zrobić to w malakserze.

Dlaczego warto jeść kaszę jaglaną?

Dlaczego warto jeść kaszę jaglaną? Na początku wspomnę o jej właściwościach rozgrzewających – idealnie sprawdza się zimą oraz u tych osób, które permanentnie mają wychłodzony organizm (m.in. przy Hashimoto).

Jest lekkostrawna i zasadotwórcza, dzięki czemu wykazuje działanie odkwaszające.

Zawiera witaminę E (bardzo silny przeciwutleniacz!), witaminy z grupy B, żelazo, krzem, wapń i potas.

No i jest bezglutenowa.

Oprócz tych prozdrowotnych zalet, dla mnie bardzo ważne jest to, że kasza jaglana jest po prostu uniwersalna. W moich przepisach stanowi zarówno bazę mięsnych lub wegetariańskich kotlecików, jak i… deserów. Jest bardzo neutralna w smaku (jak już pozbędziesz się jej goryczki gotując ją moim sposobem), do tego po zmiksowaniu ma kleistą strukturę. Co ciekawe – idealnie zastępuje ser w sernikach!

Zdrowa kasza jaglana

Te przepisy mogą Ci się spodobać

Kotlety z jajek i kaszy jaglanej

Kotlety z jajek i kaszy jaglanej

Brakuje ci pomysłów na śniadanie/lunch/kolację? Zrób sycące i smaczne wegetariańskie kotlety z jajek i kaszy jaglanej. Kotlety jajeczne to szybki pomysł na dowolny posiłek, a ja pokażę ci, jak je dodatkowo urozmaicić.

Pita z falafelem i warzywami

Pita z falafelem i warzywami

Kto lubi falafele, ręka w górę! A jeśli chcesz dowiedzieć się, jak je przygotować w zdrowszej, pieczonej wersji, zajrzyj do tego przepisu. Zdradzę, jak zrobić pitę z falafelem i warzywami, a także podpowiem, co włożyć do chlebka pita.



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *