Hummus dyniowy

6 października 2019

Hummus dyniowy

Jeśli jeszcze nie zauważyłeś, to uwielbiam przepisy wegetariańskie. A moim top of the top jest hummus. Co to jest hummus, zapytasz. To po prostu pasta z ciecierzycy, z dodatkiem tahini oraz kminu rzymskiego. Klasyka. Podaję się ją zwykle do falafeli, surowych paluszków z warzyw czy na kanapki. Jeśli chodzi o potrawy z ciecierzycy, to zdecydowanie jest to mój faworyt.

Podawałam już przepis na domowy hummus idealny, gdzie napisałam również, jak zrobić tahini. A jeśli zerkniesz do zupy z ciecierzycy, dowiesz się, czy te warzywa strączkowe można po ugotowaniu mrozić. Zdradzę jedynie, że naprawdę warto się o tym przekonać, jeśli lubisz sprytne i zdrowe rozwiązania w kuchni.

A wracając do dzisiejszego tematu – mam tym razem przepis na hummus z ciecierzycy i dyni. To idealna, jesienne potrawa. Dynia nadaje paście ładnego koloru oraz bardziej kremowej konsystencji. Musisz wypróbować tę wersję! A gdy już to zrobisz, koniecznie daj znać jak Ci smakuje. No dobra, możesz już sprawdzić, jak zrobić hummus.

Ilość porcji: 1

Czas przygotowania: 15 min

Kalorie (na porcję): 162kcal/100g

Składniki

Przygotowanie

  1. Dynię obierz, pokrój w kostkę. Rozgrzej na patelni oliwę i podsmażaj na niej dynię od 5 do 10 min aż zmięknie (czas podsmażania zależy od tego, w jak dużą kostkę ją pokroisz).
  2. Wrzuć wszystkie składniki do miski, dokładnie zmiksuj blenderem typu żyrafa lub w blenderze kielichowym*.
* W blenderze kielichowym ładniej jest zmiksować pastę, jest wtedy też delikatniejsza, nie tak zwarta.
Hummus z puree z dyni

Hummus - z czym jeść?

Nie masz pomysłu na to, z czym jeść hummus? Nic nie szkodzi, już przychodzę z pomocą i zdradzam Ci kilka moich sprawdzonych patentów.

Dwa najoczywistsze sposoby już znasz – to hummus z falafelami lub pasta podawana z kawałkami surowych warzyw. Ale to nie jedyne możliwości. Znajdziesz u mnie przepis na tabbouleh z hummusem i kalafiorem, który jest idealną propozycją na wegetariańskie obiad.

Zarówno ja, jak i Piotrek, często smarujemy nim kanapki. Są wtedy bardziej sycące, a warto dodać, że ciecierzyca jest doskonałym źródłem pełnowartościowego białka. Moje ulubione połączenie to bułka z hummusem, sałatą, pomidorem i jajkiem ugotowanym na twardo. Zdradzę, że ten pomysł nie jest tak do końca mój – takie kanapki sprzedają w piekarniu niedaleko mojej pracy i stwierdziłam, że zamiast kupować, mogę równie dobrze robić je sama.

Zdarzyło mi się również, że hummusu zrobiłam za dużo. Wtedy używałam go do wegetariańskich pulpecików z kaszy jaglanej.

Jak gotować ciecierzycę?

Gotowanie ciecierzycy wiele osób uważa za uciążliwe, dlatego zwykle kupują ją w zalewie. Ale wcale tak nie musi być.

Najważniejsze to pamiętać o tym, aby dzień wcześniej zalać suchą ciecierzycę. Najlepiej robić to na noc, wtedy masz pewność, że strączki odpowiednio napęcznieją. Na drugi dzień odlej wodę, wlej świeżą. Teoretycznie powinno się to robić w jakiś odpowiednich proporcjach (nie pamiętam nigdy w jakich), lecz ja po prostu wlewam jej do pełna. Dzięki temu nie muszę się martwić, że się wygotuje, a garnek zacznie się przypalać.

Tak przygotowaną ciecierzycę gotuję się ok. 60-80 min na małym ogniu. Nie trzeba do niej podchodzić, mieszać. Pod koniec warto jedynie sprawdzać, czy ziarenka są już miękkie.

Jednorazowo gotuję zwykle 500 g ciecierzycy (czyli całe opakowanie), po czym część mrożę. I następnym razem nie muszę powtarzać tego wszystkiego od razu, bo ciecierzyca jest już gotowa i czeka w zamrażarce.


Te przepisy mogą Ci się spodobać

Tex-Mex

Tex-Mex

Masz ochotę na coś innego niż zwykle? Sprawdź przepis na wegetariański tex-mex. To proste, szybkie danie jednogarnkowe, które przygotujesz na obiad na kilka dni.

Koktajl zielony

Koktajl zielony

Nowy tydzień, nowy Ty? Nieważne, czy jest poniedziałek, środa, czy niedziela, warto wprowadzić trochę więcej warzyw, np. dzięki… zielonemu smoothie! Sprawdź, jak zrobić pyszny i słodki koktajl z jarmużem i szpinakiem.



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *